OUDEHASKE - STEAMpoint, het doe-lab van CBO Meilân, heeft onlangs de nieuwste aanwinst in robotica geïntroduceerd: de Unitree GO2 robothond. Deze vierpotige robot combineert slimme functies, zoals automatisch volgen, spraakbesturing, afstandsbediening en programmeermogelijkheden via een app.


"Hij kan zelfs pootjes geven"

De Unitree GO2 is voorzien van voorgeprogrammeerd hond-achtig gedrag, waaronder zitten, rollen en pootjes geven. Een geavanceerd systeem, bestaande uit LIDAR (een radarsysteem) en een camera, stelt de robot in staat om zijn omgeving in kaart te brengen en obstakels te vermijden.

Thema 'Beestenboel'

De robothond wordt momenteel ingezet in de nieuwe lessenserie van STEAMpoint met het thema 'Beestenboel'. Tijdens de introductie van de les komt de Unitree GO2 binnen, wat enthousiaste reacties bij de kinderen teweegbrengt. De hond demonstreert zijn kunstjes en de kinderen krijgen de kans om de robot te programmeren met behulp van een afstandsbediening. "Het is net een bestuurbare auto gemixt met een game controller." zei een van de Meilân leerlingen.

Deze demonstratie dient ook als inspiratie voor de opdracht van de les, waarbij de kinderen hun eigen dieren ontwerpen voor de robot dierentuin. Hierbij volgen ze de stappen van het onderzoekend leren: uitwisselen, ontwerp maken, prototype bouwen met (programmeerbare) technisch Lego en afsluitend het gemaakte werk presenteren.

De naam van het beestje

STEAMpoint betrekt de kinderen bij het geven van een naam aan de robothond door middel van een ideeënbus. Alle kinderen die bij STEAMpoint les krijgen, worden aangemoedigd om namen voor de robothond in te dienen. Het initiatief stimuleert creativiteit en betrokkenheid van de kinderen.

Robotica in het onderwijs

"Wij geloven in het belang van kinderen in aanraking te laten komen met de nieuwste technologieën, zoals de Unitree GO2 robothond," zegt Tijn van Esch, leerkracht bij STEAMpoint. "Door kinderen te laten werken met deze geavanceerde robot, leren ze niet alleen over de voordelen en belemmeringen van robotica, maar ontwikkelen ze ook programmeervaardigheden en zien ze de mogelijkheden van technologie."

In de toekomst plant STEAMpoint om meer geavanceerde programmeermethoden te introduceren, zoals programmeren met codeblokken. Hiermee biedt STEAMpoint van CBO Meilân een breder scala aan technologische vaardigheden. Met deze innovatieve leerervaringen worden kinderen voorbereid op de toekomst.