HEERENVEEN - Nu te zien in de buitenlucht

Tony Cragg – ‘Points of View’
t/m 26 september 2021 (in het museumpark)
Presentatie van zes monumentale sculpturen in het lommerrijke museumpark van de internationaal vermaarde kunstenaar Tony Cragg (1949). De beelden zijn sterk geïnspireerd op natuurlijke vormen en bewegingen. Ze nodigen nadrukkelijk uit om er kijkend omheen te lopen in een voortdurende dialoog met de omgeving.

NB - In het museum zijn ook nog vier kabinetten aan zijn werk gewijd! Die presentatie is t/m 26 september te zien, zodra de musea weer open mogen.


Straks te zien t/m 20 juni


Olphaert den Otter – ‘Aarde en Wereld’
verlengd t/m 20 juni 2021 (grote zaal)
In de tentoonstelling ‘Aarde en Wereld’ staat de verhouding tussen de mens, de wereld, de natuur en de aarde centraal. In uiteenlopende schilderijenreeksen verbeeldt Olphaert den Otter (1955) de gevolgen van het menselijk handelen op de leefomgeving. De tentoonstelling omvat bijna tweehonderd werken en is vanwege de thematiek actueler dan ooit. Den Otter levert geen harde commentaren, maar put uit de rijke tradities van schilderkunst, filosofie en literatuur. Zo legt hij gelaagde verbindingen tussen vroeger, nu en later.


Drewes de Wit
verlengd t/m 20 juni 2021 (1 kabinet)
Drewes de Wit (1944) wijdt zich al een halve eeuw aan systematisch beeldend onderzoek, met als doel om door een minimum aan middelen een maximaal effect te bereiken. Recent werk is gemaakt met lak en olieverf op paneel. Het is grotendeels monochroom. De kunstenaar schuurt, plamuurt en lakt een
wonderlijk coloriet bij elkaar met delicate vormen die organisch aandoen. Vele transparante lagen vormen samen een complex geheel, waarbij ruimtelijkheid een belangrijke rol speelt.

Hanny Korevaar – ‘Kunstenares en kosmopoliet’
verlengd t/m 20 juni 2021 (1 kabinet)
Samen bestormden ze de (kunst)wereld en waren ze gelijkwaardige metgezellen in het leven en de liefde: het kunstenaarskoppel Hanny Korevaar (1893-1983) en Armand Bouten (1893-1965). Waar het eigenzinnige expressionisme van Bouten de afgelopen decennia een opvallende herwaardering beleefde, bleef het werk van Korevaar onterecht onderbelicht. Deze eerste solo met zo'n twintig schilderijen van haar hand, markeert tevens het verschijnen van een boek over haar leven en werk. Korevaars werk is expressionistisch van aard, maar vertoont ook surrealistische trekken. Haar oeuvre laat zich samenvatten als een geschilderd dagboek. Met voor de hoofdpersoon een vroege piek, een raadselachtige plotwending en een weemoedige afloop.

Straks te zien vanaf 25 juni

Jan Mankes – De dieren en de ziel der dingen
25 juni t/m 26 september 2021 (halve grote zaal)
Voor Jan Mankes (1889-1920) waren dieren een geliefd thema. Hij observeerde ze in de vrije natuur maar liet daarnaast ook uiltjes, valken en parelhoenders op bestelling komen via zijn weldoener uit Den Haag. In de kleinste dieren herkende hij het bijzondere van Gods schepping. Het werd zijn belangrijkste bron van inspiratie. In deze kleine presentatie worden schilderijen en werken op papier getoond die de kunstenaar maakte van dieren in zijn leefomgeving.


Mischa Keijser - Protoporphyria
25 juni t/m 26 september 2021 (halve grote zaal)
De Nederlandse kunstenaar Mischa Keijser (1974) onderzoekt met fotografie de vaak schurende verhouding tussen mens en natuur. Een omvangrijke serie nachtfoto’s – waar hij continu aan werkt – heet ‘Protoporphyria’, wat verwijst naar een geheimzinnige ziekte die ervoor zorgt dat mensen geen daglicht kunnen verdragen. Keijser begon aan de reeks in 2017. In de afgelopen jaren maakte hij nachtfoto’s in het noorden van Nederland en specifieker nog, in de buurt van Museum Belvédère.

Isabella Werkhoven - Prelude
25 juni t/m 26 september 2021 (1 kabinet)
Deze kleine presentatie is een selected preview van de grote overzichtstentoonstelling ‘Landschappen aan de buitenrand’ die later plaats zal vinden in Museum Belvédère. De kunstenares vindt haar inspiratie in urbane landschappen – zoals sportparken en plantsoenen – die van mensen zijn verlaten. Ze legt ze vast als de eerste schemer invalt en de natuur zich in geheimzinnigheid hult.

verlengd tot onbepaalde tijd

Jorn van Leeuwen – Suilen
In ‘Suilen’ staat de geranium centraal als symbool van gezapigheid, die door Jorn van Leeuwen (1982) wordt benaderd vanuit verschillende perspectieven. Door kweken, stekken, ontwortelen, fotograferen en destilleren komt hij tot nieuwe ideeën. Hij manipuleert en verknipt de stengels tot een haast onnatuurlijke verschijning in schilderijen, tekeningen, wandkleden en glas-in-lood ramen.

Te zien in AFSLAG BLV, de dependance van Museum Belvédère
Minckelersstraat 11 • Heerenveen • De toegang is gratis!