LEEUWARDEN - Het online Frysk Toerisme Kongres 2022, georganiseerd door Merk Fryslân, staat op maandag 14 februari in het teken van liefde voor (duurzaam) toerisme. Onder de noemer All you need is toerisme wordt met tafelgasten uit sectoren als cultuur, natuur, sport en landbouw gesproken over de samenwerking met de toerismesector. Friesland heeft het in zich om koploper te worden als bestemming voor verantwoord en sector overschrijdend toerisme wanneer er slim gebruik gemaakt wordt van kennis en expertise. Is een verbintenis tussen de verschillende sectoren mogelijk?

Programma

In de vorm van een interactieve talkshow gaan Roger Davids, strateeg bij Merk Fryslân, en dagvoorzitter Marijke Roskam met diverse gasten in gesprek over de (on)mogelijkheden voor een gezamenlijke toekomst. Sjoerd Bootsma, artistiek leider Arcadia en Mark Hospers, algemeen directeur Explore The North delen hun ideeën over hoe cultuur en toerisme elkaar versterken. Anne Jochum de Vries, directeur-bestuurder Sport Fryslân schetst een beeld van het belang van de sportsector voor toerisme. Ook wordt er gesproken over hoe toerisme en natuur samen kunnen bestaan met o.a. adviseur Recreatie en Vrijetijd voor de Wadden bij Staatsbosbeheer, Jean-Paul Rek. Welke kansen en bedreigingen zien zij in sector overschrijdend toerisme?


Gedurende het programma wordt namens de Provincie Fryslân De Fryske Agenda van 2022 gepresenteerd met daarin de highlights uit een greep van de evenementen van 2022, vindt er een bijzondere ontmoeting plaats met kunstenaar Daan Roosegaarde, verzorgt zangeres Nynke Laverman de muzikale intermezzo's en is er tot slot ruimte voor inbreng vanuit het thuispubliek. Zij kunnen hun ideeën en inspirerende input delen en daarnaast mogelijkheden tegen het licht van experts houden.

Toerisme
De vrijetijdssector in Friesland trekt jaarlijks miljoenen gasten en dat aantal neemt alleen maar toe in de komende jaren. Merk Fryslân zet zich in om toerisme het jaar rond te stimuleren en niet de piekmomenten te verhogen. Er wordt daarbij ingezet op de doelgroepen die cultuur, natuur en duurzaamheid waarderen. Door Friesland te ontwikkelen als bestemming voor 'waardevol toerisme' – toekomstgericht, duurzaam kwaliteits- en cultuurtoerisme – wordt o.a. gezorgd voor toekomstbestendige banen en het versterken van leefbaarheid, economie en natuurerfgoed.


Over Merk Fryslân 
Merk Fryslân is de Destinatie Management Organisatie van de  Provinsje Fryslân en werkt vanuit een overkoepelende visie aan de toeristische ontwikkeling, positionering en het vermarkten van Friesland ( Visit Friesland), De Wadden ( Visit Wadden) en de zakelijke markt (Meet in Friesland).