HEERENVEEN - De gemeente Heerenveen doet mee aan de landelijke actie NIXzonderID. Vanaf komend weekend gaan er in de gemeente Heerenveen getrainde mysteryshoppers op pad. Zij checken of er bij de verkoop van alcohol goed op leeftijd en identiteitsbewijs wordt gecontroleerd, en helpen verkopers om de juiste vragen te stellen aan jongeren die alcohol bestellen.

NIX

Gemeenten, GGD'en en verkooplocaties van alcohol werken landelijk al samen aan de NIX18-campagne: verkoop en schenk niet aan jongeren onder de 18. NIXzonderID is een landelijke campagne die hierop voortborduurt. Tussen 20 september en 5 oktober aanstaande komen mysteryshoppers van Bureau Objectief her en der en onaangekondigd langs in de gemeente. Van deze jongere testbezoekers kan je op het eerste gezicht niet zien of ze al 18 jaar oud zijn.

Aanpak en doel NIXzonderID

Belangrijk te weten is dat de mysteryshoppers van Bureau Objectief géén gemeentelijke controles uitvoeren.
NIXzonderID is een bewustwordingscampagne. Want uit landelijk onderzoek blijkt dat maar in een derde van de gevallen goed wordt gevraagd naar leeftijd én ID. Het doel van de mysteryshoppers is om verkoopmedewerkers – schenkers en vrijwilligers – op een positieve manier te stimuleren en ondersteunen bij het vragen naar het ID van kopers van alcohol. Bureau Objectief laat bij de locaties waar zij langsgaan een informatiepakket achter. Wordt er op de juiste manier naar een ID gevraagd, dan laten ze bovendien een extra pakketje achter.

Gemeenten door het hele land doen mee aan deze actie. Dit laat zien dat er op landelijke schaal een grote behoefte is om verkoopmedewerkers te ondersteunen.