NEDERLAND - De politie heeft vorig jaar 530.698 verkeersovertreders een boete gegeven. Dat is fors meer dan in 2018 toen 403.635 bestuurders werden beboet. Met name vanwege handheld bellen gingen meer mensen op de bon. Dat blijkt uit het jaaroverzicht van het aantal verkeersboetes op grond van de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (Wahv).


De stijging van het aantal staandehoudingen komt deels door de verhoogde inzet van de politie op verkeersovertredingen, zoals te hard rijden, negeren van een rood verkeerslicht en afleiding door bijvoorbeeld telefoongebruik. Het hogere aantal staandehoudingen in 2019 is daarnaast ook te verklaren door de acties van de politiebonden in verband met de cao-onderhandelingen in de zomermaanden van 2018.

Fiets
Vooral bij handheld bellen in de auto of op de fiets is een behoorlijke stijging van het aantal boetes te zien: van 80.425 in 2018 naar 121.364 vorig jaar, een stijging van meer dan 50 procent. Op 1 juli 2019 ging de strengere wetgeving rondom handheld bellen in. In de tweede helft van vorig jaar werden 21.327 boetes uitgedeeld voor appen op de fiets.

Telefoon
‘Staandehoudingen zijn nog steeds de beste manier om overtreders aan te spreken en hun gedrag te beïnvloeden’, zegt Egbert-Jan van Hasselt, landelijk projectleider Infrastructuur. ‘Onjuist gebruik van de telefoon in het verkeer is daarbij een groeiend probleem. We laten hiermee zien dat we dit serieus aanpakken.’

Snelheidsovertredingen
Vorig jaar werden 8.369.480 verkeersovertredingen vastgesteld. Dat is minder dan in 2018 toen 9.182.573 verkeersboetes werden opgelegd, onder meer voor te hard rijden, door rood licht rijden en handheld bellen. De daling van het aantal verkeersboetes komt door minder op kenteken geconstateerde verkeersovertredingen, 7.838.782 in 2019, tegen 8.778.938 in 2018.

De meeste verkeersboetes worden opgelegd voor te hard rijden: 6.833.365 in 2019, tegen 7.757.803 een jaar eerder. De daling van het aantal snelheidsovertredingen kan verschillende oorzaken hebben. Het is drukker op de wegen, waardoor (te) hard rijden minder mogelijk is. Bovendien worden bestuurders gewaarschuwd en weten zij waar de flitspalen staan en trajectcontroles worden gehouden. Hierdoor houden ze zich op die plekken beter aan de maximumsnelheid.

Slachtoffers
‘Verkeersonveilig gedrag levert helaas iedere dag te veel (ernstige) slachtoffers op’, aldus Egbert-Jan. ‘Als politie komen we daar indringend mee in aanraking. Daarom zijn we gemotiveerd een wezenlijke bijdrage te leveren om dat onveilige gedrag te keren.’ Het overzicht van de verkeersboetes op grond van de Wahv is samengesteld door het ministerie van Justitie en Veiligheid, de politie, het CJIB en het Openbaar Ministerie.